dinsdag 21 april 2009

Het eenvoudige kloosterleven



Ik geniet hier van elke seconde. Het leven is hier helemaal niet ééntoning ondanks het strakke uurschema. 5u opstaan 5u30 gong en ochtendzang 6u gebedsdienst 7u stonewalk 8u ontbijt 9-12u training 12u eten 13u gebedsdienst 14u studie 16-18u studie 18u avondeten 18u30 gebedsdienst 21u30 slapen De monniken ondergaan elke dag opnieuw dit schema. Met uitzondering van vrijdag dan is het rustdag en zijn er geen trainingen en studie.Voor ons zijn enkel de trainingen verplicht. Er wordt ook gevraagd om een ganse week te blijven. Na het middageten doen we een kleine 'nap' en dan houden we onze eigen theeceremonie zodat we om 16u alle stretch en tai chiposes waar aan kunnen.



Een belangrijke spilfiguur in dit klooster is de 'vuurman'. Een mentaal achterlijke 'dorpsidioot' die de ganse dag hout kapt voor de vuren. Zijn werkruimte is een piepklein achterkamertje waarin er een grote zwartgeblakerde ketel staat. Daarin wordt bergwater gekookt. Hij vult dan zo'n 30 tal thermossen van 2 liter. Deze worden dan in de kleine boeddharuimte gezet. Iedereen neemt er één om dan tijdens de dag van te drinken. Zoals overal in China wordt er kokend water gedronken, want het leidingwater (als die er is) is niet drinkbaar, alhoewel het water hier van een 'zuiver' bergriviertje is. Toen Bram wat was wou doen in de rivier, werd hij wijselijk terechtgewezen dat dit water de drankvoorziening van het klooster en van de hele stad beneden is. Oeps, deze morgen heb ik met blote voeten door het beddinkje gewaad. En ik ben niet de enige zoals ik al eerder zag. Met dat verschil dat mijn voeten wit zijn en gisteren geweekt hebben in een kruidenbadje en gewassen zijn met zeep. Dat is broodnodig. Want hier moet je als je naar het toilet gaat op je hurkje zitten en proberen te mikken tussen een nauwe spleet en vaak is het ernaast en zijn je voeten netjes besprenkeld. Niet alleen sta je soms met je schonen in je eigen of in de urine van je voorgangster, maar de klodders op gespetterde bruine substantie hangen droog gekliederd voor je neus en ook naast je tot op kniehoogte. Dus mijn witte vers gewassen voetjes tegenover de kavezwarte met schimmelnagels begiftigde tenen die ik gisteren zag in het drinkwater beekje. Dus geen was en plas in de rivier. Wel vuile voeten blijkbaar!



De 'vuurman' heeft nog andere taken, zo veegt hij met een zelfgemaakte takkenborstel het tempelplein mooi, geeft de grote potten met weelderige orchideeën water en knipt de vele gazonnen handmatig met een grote snoeischaar. Ik zou hem zo graag fotograferen maar het is niet toegestaan en ik vind het nogal gênant om iemand te 'stelen' op onbewaakte momenten. Maar het is me toch gelukt.



De kinderen die hier de Kung Fu studeren mogen in geen geval gefotografeerd worden. Ik had geen idee waarom. Maar Bram gaf me een plausibele verklaring. Je zou de foto's aan een verkeerde persoon kunnen tonen en die kunnen de dan de kinderen komen stelen. Niet zo ondenkbaar als je de film 'slumdog miljonair' gezien hebt. Shame on me, want ik heb het toch 'sneeky' vanuit mijn kamer gedaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten