vrijdag 17 april 2009

Het Kung Fu klooster Wu Wei Si



Uit 'Snow in the summer' van Sayadaw U Jotika.

Solitude

Wisdom is the fruit of solitude
Solitude is recharging

Life flowing out of deep stilness of my heart
Undefinable
Everything else is incidental




Ik ben in het Kung Fu klooster aangekomen. Mooi en stil. Eenvoudig. Geen druk toerisme, alhoewel er af en toe Chinese toeristen voor een vluchtig bezoek komen binnen gelopen. Enkele monniken, een handje vol straatarme helpers die hier inwonen en 3 kinderen. Een eenvoudige plaats met eenvoudige mensen. Alleen mijn geest in gecompliceerd en totaal verward.

Veel vogels. Ik luister graag naar hun gekwetter; De wind ruist door de bomen. Alles is hier kompleet anders dan in de overdrukke steden. Ik ben in een totaal andere wereld geland. Grote steden en drukke mensen zijn verschrikkelijk storend.

Ik heb geen grote ambities. Het leven hier is simpel. Hopelijk kan ik mijn onrustige geest hier terug in evenwicht brengen. Ik wil terug eenvoudig leven en klaar zien. Ik kan de wereld niet veranderen. Ik kan de mensen niet veranderen, zelfs mezelf niet. Maar ik kan observeren en er mijn lessen uit trekken.

Als ik wijs ben, zal ik observeren zonder kwaad te worden op iemand of iets. Wie ben ik om de ganse wereld op mijn schouders te dragen? Juist, de wereld is gek, maar wat kan ik daar in godsnaam aan doen? Niets! Waarom nog tijd en energie verspillen met kwaad en ontgoocheld zijn.

Het regent zachtjes. Geen wind. Ik kalmeer.

Genoeg lekker vegetarisch voedsel. Ik heb alles wat ik nodig heb. Een massa vrije tijd. Hier voel ik me niet meer verward, ontgoocheld en ongelukkig.

Ik drink thee. Hij ruikt en smaakt overheerlijk. Ik voel me opladen, alert en toch rustig worden. Chinese theeceremonie met master Shifu, zijn rechterhand die wat Engels praat en Bram. Het begint harder te regenen en ik geniet van het zachte ruisen. Ik staar naar buiten en geniet van het sobere schouwspel van het kleine tempelbinnenplein. Geen plaats is perfect. Deze plaats is meer dan goed genoeg.

3 opmerkingen:

  1. Dag ma, blij dat je weer opgeladen bent. Nog een week en het is zover, probeer nog de dingen te zien die je echt wou zien en geniet vooral van de mooie en rustige momenten die je nog tegenkomt in die laatste week.

    Ik ben net terug van een dagje Paris met Sally en 4 vrienden en ga nu slapen.

    Bye bye en tot binnenkort,
    Simoontje :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Ann,

    Blij om je opnieuw te horen,je zal er deugd aan gehad hebben om tot rust te komen, nu heb je nog een week om samen met je zoon te zijn en de laatste theeverhalen te verzamelen hé!
    We kijken er al naar uit om je terug te zien en naar je ervaringen te luisteren!
    Dankbare groetjes, je wierookstokjes hebben me wel geholpen,Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Ann,

    Hoe leuk om iets van jou te lezen. Ik heb geweldig nieuws voor je : Je Tibetaanse sjaal is terecht !
    Hij (of is het een zij ?)lag donderdag op de kast in de zendo in Kortrijk. Ik was zo blij. Het was alsof het de mijne was...
    Hou je haaks en geniet nog volop van dit China - avontuur. Ik wens jou of jullie vooral ook een veilige terugreis en een behouden aankomst terug thuis. Ik neem de sjaal mee naar school. Ik zie je daar dan wel in één van de komende weken.
    Hartelijke groet, Geert Acke

    BeantwoordenVerwijderen