maandag 23 maart 2009

geland

Hoi folks, na een moeilijk afscheid toch door de gate gestapt. Als je 5 kids je staan uit te zwaaien na talrijke harde en intense knuffels blijf je groot lachen tot je het hoekje omstapt. Dan wordt alle adem je afgesneden en begint je middenrif hevig te schokken. 'Wat heb ik nu weer gedaan ...' is de enige gedachte die door je raast. En het enige dat je wil is terug keren, alles annuleren, ... Dan ontwaak je weer uit je verdoving, je ademt een paar keer heel diep en weet je dat je door MOET stappen. De check in verliep vlot en de kort vlucht naar London 'smooth'. Ook de transfer verliep gemakkelijk, alleen dat ik mijn flesje met etherische olie in de scan heb laten zitten en toen ik het besefte was het te laat om terug te lopen. Met New Zealand Airlands reizen is heel comfortabel: lekker eten, voldoende ruimte om ook lange benen te strekken, eigen videoscherm met keuze uit 77 films, echt topklasse. Heb 8 uur aan één stuk geslapen. Ik was dus moe. Toen ik wakker werd vlogen we net over Darjeeling, het Indische theemekka. Heb er foto proberen van te nemen maar het mooie dat je door het vleigtuigraampje ziet kun je niet vastleggen op de gevoelige plaat. De met sneeuw bepoederde en met watten omhulde bergtoppen zijn overweldigend mooi. In Hong Kong stonden Minyi en Nathan op me te wachten ondanks dat we een uur vroeger geland waren. Het was een blij weerzien na anderhalf jaar. We zijn onmiddellijk naar Shenzen getrokken. Ik had geen zin in een overdruk HongKong. Maar ook hier is het druk. En Chinezen! Man man man, massa's! Het is niet zo evident om in China binnen te geraken. Papieren ... en op de bus en er weer af en bordercontrole tweemaal! Ook zie je overal verminkte mensen, zonder armen of benen, blind, ... ik heb net de film Slumdog miljonnair gezien en vraag me af of deze mensen ook misbruikt en verminkt zijn door 'pooiers' omdat ze zo medelijwekkender uitzien en dus meer bedelgeld ophalen. Nathan zegt dat er zeker zo'n gasten tussen zitten. Onbegrijpbaar voor ons, ik moet haast kotsen. Nathan en Minyi wonen momenteel op het appartement van een vriend op he 26ste! Jawel het 26ste! Ik had er even geen zin in maar eenmaal boven heb je mooi zicht op de stad. De oude stad ligt er als een klein onooglijk dopje erbij. Big buildings verdringen de kleine bouwvallige huisjes. Overal flikkeren neons torenhoge. Voor het avondeten trekken we naar Jimmy's, een soort 'tearestaurant'. Je stapt binnen en je krijgt promt een beker thee aangeboden nog voor ze je de kaart brengen. Is je beker leeg, dan komen ze met een verkleurde plastiek kan nieuwe inschenken. Een soort Pu Erh, niet sterk, in doorzchtige hard plastiek. Voor 6 euro bestellen we drie dagschotels telkens met soep en nog eens een andere soort melkthee erbij. Die moet je suikeren, anders ondrinkbaar. nathan bestelt een soort longdrink koude melkthee met veel ijsblokjes. Net zoals ze de cola bij ons in McDonalds serveren. Trektijd ... ? Als je iets erover vraagt vallen ze kompleet uit de lucht: wie vraagt er nu iets over iets waar ze niet bij nadenken? Daarna zijn we naar de sauna en massage, een soort Spa-resort getrokken. Ook daar weer krijg je naast water, thee en vers fruit. Als we terug naar huis keren, om 2 uur 's nachts, loopt de straat nog overvol en zijn alle winkels nog open. Niet moeilijk want ze zijn hier 24/24 open! De geuren slaan je overal tegemoet, van lekker gebakken vlees, tot verse noedels tot stinkende walmen van de bloedplassen van vers gedode dieren. We passeren de vers markt en die heeft zijn naam niet gestolen! De dieren leven nog, van vissen tot kikkers tot slangen tot kippen. Wil je iets ... geen probleem die worden levend voor je neus de nek over gesneden, kop afgehakt of levend voor je neus gevild of gekookt. Smakelijk! Verser kan niet! Alleen de geur van de verhitte bloedplasjes doen je kokhalzen en beslissen om daar maar geen 'vers' vlees te kopen! Overal mensen, Chinezen. Ik heb hier nog geen enkele blanke gezien! Ook geen één Chinees hier die Engels kan. Gelukkig is Minyi mee en doet alle tolkwerk. Nathan en Minyi zijn net gaan slapen, ik kruip er ook in, het is hier ondertussen 4 uur geworden. Geef mij maar de natuur en het normale leven: vroeg slapen en vroeg opstaan. dat nachtleven kan me gestolen worden. Zeker als je de blikken van die zwervende doodlopers op je gepriemd voelt!

3 opmerkingen:

  1. Dag Moeketje,

    'k ben blij dat je goed bent aangekomen. Hong Kong moest je zeker egezin hebben zodat je de kleine "boeredorpjes" nog meer zou appreciëren. Veel succes daar en doe de groeten aan Minyi en Nahtan.

    Simon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och man vandaag gans den dag in Shenzen geslenterd met Minyi. Ik verlang echt om hier weg te zijn. Minyi spreekt van een week acclimatiseren, maar ik word gek als ik hier nog lang tussen dat getoeter, autogeraas, massa's volk en neons op de 26ste verdieping ga moeten zitten. Ge kent mij he!

    Liefs, mams

    BeantwoordenVerwijderen